יום חמישי, 24 ביולי 2014

מה עושים כשהילדים שלך בעסק חושבים שהם יודעים הכל???


"הם רק עכשיו הגיעו וכבר חושבים שהם יודעים הכול..."
"הם עוד יהרסו לי את העסק, האף שלהם פשוט בעננים..."
"לפעמים בא לי פשוט להעיף אותם מהעסק אבל אז יהיה לי סיפור עם אמא שלהם..."
עסק הוא לא רק מקור פרנסה כמו שהרבה חושבים, הוא הרבה יותר מזה. הוא פרי של יצירה, פרי של יזמות, רצון עז להגשמה והרבה מאוד תכנון וחשיבה. בהרבה מובנים עסק זה פשוט עוד ילד במשפחה. עבור יזמים בגילאים צעירים אלו שנים שבהם הוא משקיע את מירב מרצו במשפחה אך גם בעסק וכשזה מצליח - אין אושר גדול מכך. 
אלא מה? השנים עוברות והילדים (הביולוגים) גדלים ובעל העסק קיים רצון להכניס את הילדים לעסק. אם בגלל שהוא רוצה להמשיך לראות את היצירה שלו ממשיכה לצמוח ולגדול אבל גם בגלל שהוא רוצה שהכסף ימשיך להישאר בתוך המשפחה.
בקיצור - יש עניין שדור ההמשך יכנס לעסק
אבל לעיתים בדיוק כשזה קורה מתחילות הבעיות

משפט כמו "הם רק עכשיו הגיעו וכבר חושבים שהם יודעים הכול..." או "הם עוד יהרסו לי את העסק, האף שלהם פשוט בעננים..." או "לפעמים בא לי פשוט להעיף אותם מהעסק אבל אז יהיה לי סיפור עם אמא שלהם..." הם רק חלק מהדוגמאות.
 
האמת היא שזה לא פשוט לעבוד עם בני המשפחה בתוך העסק, זה תמיד מורכב מדי ומסובך מדי. כאשר בני הדור ההמשך נכנס לעסק יכולים להיווצר מצבים שבהם כמעט בלתי אפשרי לעבוד יחד, קשה להבין אחד את השני וכל ויכוח או סכסוך גורר פרצופים זועמים בבית ולשיתוק בתוך  העסק. במצבים שכאלו נכנסים לראש בדרך כלל כל מיני ספקות כמו: "למה הייתי צריך את זה...?" או "עדיף להמשיך עם העובדים שהיו קודם..." וגם "אני ממילא רוצה למכור את העסק ולא להעביר אותו הלאה..."
קוראים לזה: ספקות, ספקות, ספקות

אז מה עושים?

צריך להודות בעובדה הפשוטה כי כבעל העסק קיימים ברשותך מרב הידע והניסיון בתחום העסקי. הידע והניסיון אכן מאפשרים בסופו של דבר לנהל את העסק בצורה טובה והראייה היא - שהעסק אכן מצליח.

אבל יש עוד אמת שלא נלקחה בחשבון...

הילדים, שלמעשה כבר לא ממש ילדים, לא בהכרח חושבים שהם יודעים, לא בהכרח בטוחים בעצמם למרות שהם מפגינים ביטחון והם מתווכחים וכועסים. למעשה, יתכן כי אלו הם ניסיונות כדי למצוא את מקומם בעסק, מקום שממילא תפוס במלוא ההדר על ידי הוותיקים יותר.

אז מה בכל זאת צריך לעשות?

שני דברים מומלצים לעשייה אופרטיבית בתחום:

האחד, פשוט מאוד - להקשיב להם, לשמוע מתוך כבוד והערכה ולבחון ברצינות האם יש משהו בדבריהם שאפשר ללמוד מאוד. לדעתי, זוויות ראיה בהפרש של דור אחד יכולים לעשות רק טוב לעסק.

השני, למרות הכל יש מנהל אחד לעסק ולכן כדאי שהמקום הזה יהיה ברור לכולם כך שהמקום לא יעורער על ידי הילדים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה